ФЕСТИВАЛЕН КАЛЕНДАР
КЛУБ "СФФ ЗА УЧАЩИ"
София Филм Фест 2014
JAMESON Short Film Award
Акредитиран от

ЦЕЗАР ТРЯБВА ДА УМРЕ / CAESAR MUST DIE

Италия, 2011, 67 мин
игрален , черно-бял, цветен
alt
alt alt alt alt alt alt

Оценете филма: Гласувай

Текущ рейтинг на филма: 6.29



Оператор - Симоне Зампани
Музика - Джулиано Тавиани и Кармело Травиа
В ролите - Козимо Рега, Салваторе Стриано, Джовани Аркури, Антонио Фраска, Хуан Дарио Бонети, Винченцо Гало
Продуцент - Грация Волпи

Продукция - Kaos Cinematografica, Stemal Entertainment, Le Talee, La Ribalta-Centro Studi Enrico Maria Salerno, Rai Cinema
Световен разпространител - RAI Trade

Награди и номинации

Берлин ’12 – „Златна мечка” и наградата на Екуменическото жури; Давид на Донатело ’12 – Най-добър режисьор, монтаж (Роперто Перпиняни), филм, продуцент, звук (Брандо Моска и Бенито Алкимеде) и номинации за оператор, музика и сценарий; Европейски филмови награди ’12 – Номинации за наградата на публиката, най-добър режисьор, монтаж (Роберто Перпиняни) и филм; Филаделфия ’12 – Наградата на публиката – почетен диплом


Caesar Must Die е най-издържаният филм на братя Тавиани от Night Sun (1990) насам. Макар сюжетът му да е простичък – затворници от строго охранявания затвор „Ребиба” поставят Шекспировата пиеса „Юлий Цезар”, – той е зареден със забележителен арсенал от идеи. В началото ставаме свидетели на финала на успешното представление, а след това се връщаме назад към кастинга и репетициите. Макар да е дълъг едва 76 минути, за разлика от редица други заглавия с по-голямо времетраене, филмът притежава богатство и плътност благодарение на начина, по който братя Тавиани представят сложните взаимовръзки между живота и изкуството. 
 
Повечето от актьорите, които изпълняват ролите в пиесата, са мафиоти с доживотни присъди за убийства или наркотрафик. Те споделят как и защо усещат пиесата „Юлий Цезар” близка до себе си и своя живот. Освен това зрителят може да си направи изводи и от решението кои части от пиесата да останат извън представлението. Братя Тавиани си играят умело с редуването на реалния свят с този на изкуството, за да внушат, че нищо във филма им не е такова, каквото изглежда на пръв поглед, а смисълът винаги е в повече от една насоки.

Шекспировата пиеса за отговорността, предателството и борбата за власт съответства не само на случващото се в затвора, но е и огледало на съвременния политически живот в Италия. Именно в това отношение Caesar Must Die е типичен за братя Тавиани филм – интелигентен разказ за разочарованието от неосъществените идеали, призив за опълчване срещу безкрайно повтарящите се утопии, но също така и загатващ за смисъла и цената на посвещаването на изкуството. Както заключава един затворник, когато се връща към ежедневието си след въодушевлението от възторжените овации: „Откакто открих изкуството, килията ми се превърна в истински затвор”.

Джеф Андрюс, Тайм аут Лондон


Паоло и Виторио Тавиани

Режисьорската дейност на братя Тавиани, осъществявана „на 4 ръце” през последните 50 години, е почти уникален случай в историята на киното, довел до създаването на 22 творби, отличени с много международни награди от Кан, Берлин и Венеция до Монреал, Москва и много други престижни фестивали.

Виторио (1929) и Паоло (1931) Тавиани са родени в малко село в Тоскана. Следват изкуство в университета в Пиза, а след това се насочват към киното, повлияни от срещата си с неореалистичната драма Пайза на Роберто Роселини. През 1954 г. братята снимат първия от 7 документални филма – Miniato, luglio '44, разказ за избиването на част от жителите на родното им село от нацистите. Игралният им дебют Un uomo da bruciare се появява през 1962 г., с Джан Мария Волонте в първата си главна роля.

Остри и безпощадни наблюдатели на промените, които разтърсват и формират италианското общество, Паоло и Виторио Тавиани преплитат в творчеството си история, психологически анализ и лиризъм, подчертан от въздействащата музика на Никола Пиовани, която превръща филмите им в кинематографични опери, където мечтите и реалността са тясно свързани.

С I fuorilegge del matrimonio (1963), в който участват Уго Тоняци и Ани Жирардо, режисьорската двойка създава една сладко-горчива комедия по темата за развода, а  първият голям международен успех им носи Алонзанфан (1974) – поглед към Италия в годините след Наполеон и провала на избухналите революционни вълнения. През 1977 г. се заемат с разказа за суровата съдба на сардинско момче, отглеждано с рядка бруталност от баща си овчар. Историята от Баща господар придизвиква бурни дискусии в Кан, но и спечелва журито до степен да му бъде присъдена „Златна палма”. Темата за войната, пречупена през призмата на детството, продължава да вълнува братя Тавиани и в Нощта на Св. Лаврентий (1982), който получава Специалната награда на журито в Кан.

Една от най-знаменитите режисьорски двойки в киното подхожда към социалните и политическите проблеми на своето време от поетична, а не от философска гледна точка, с помощта на алегорията в отминали и бъдещи времена. Утопията е едновременно есенцията на тяхната работа и фундаменталната връзка, която киното им поддържа с реалния свят. Едва ли е възможно да се опише как братя Тавиани си разделят задачите по време на снимки. При представянето на Баща господар в Кан един от двамата, отговаряйки на въпроса на журналист, дава едно шеговито обяснение: „Ние сме като капучиното... Трудно е да се каже къде свършва кафето и къде започва млякото”.

През 1987 г. Паоло и Виторио напускат за кратко Италия и снимат в САЩ Добро утро, Вавилон, сатирична и енергична фреска за холивудското общество от епохата на Грифит. Големи почитатели на творчеството на Пирандело, братя Тавиани екранизират много от разказите му в двете части на филма Хаос (1984 и 1998). Сред актьорите, с които са работили, са Марчело Мастрояни, Изабела Роселини, Нани Морети, Шарлот Генсбур, Изабел Юпер, Микеле Плачидо, Летисия Каста, Пас Вега. Предпоследният им филм Чифликът на чучулигите (2007) е сниман в България, с участието на известни български изпълнители, и разказва за съдбата на арменско семейство в Турция през 1915 г.

„Понякога ни питат защо се занимаваме с кино. Отговорът е – в името на любовта, за да обичаме и да бъдем обичани от хора, които не познаваме и с които вероятно никога няма да се запознаем”, признава Паоло, а Виторио Тавиани добавя: „Киното е моят живот, защото без него щях да бъда само призрак и отношенията ми с другите хора биха се разтворили в мъглата.”

Игрално-документалният Цезар трябва да умре (2012) е най-новият филм на братя Тавиани, отличен със „Златна мечка” от Берлинале 2012 и с „Давид на Донатело”. Репетициите и изпълнението на пиесата „Юлий Цезар” на Шекспир, изиграна от затворници с дългогодишни присъди в затвора Ребибия в Рим, са в основата на тази концентрирана, наситена и силно въздействаща драма...

 

ИЗБРАНА ФИЛМОГРАФИЯ

1962 Un uomo da bruciare (A Man for Burning)

1963 I fuorilegge del matrimonio (Outlaws of Love)

1967 I sovversivi (The Subversives)

1969 Sotto il segno dello scorpione (Under the Sign of Scorpio)

1974 Алонзанфан (Allonsanfàn) Allonsanfan

1977 Баща-господар (Padre padrone) Father and Master

1982 Нощта на Свети Лаврентий (La notte di San Lorenzo) The Night of San Lorenzo

1984 Хаос (Kaos) Chaos

1987 Добро утро, Вавилон (Good Morning, Babylon)

1990 Il sole anche di notte (Night Sun)

1993 Fiorile (Wild Flower)

1996 Le affinità elettive (Elective Affinities)

1998 Tu ridi (Two Kidnappings)

2007 Чифликът на чучулигите (La masseria delle allodole) The Lark Farm

2012 (Cesare deve morire) Ceaser Must Die

 

Купи билети

Програма


15.03.2013

Cinema City - 19:00 часа;19.00 часа;

09.03.2013

Дом на киното - 11.00часа;
Люмиер - 18.30 часа;

Добави коментар в Facebook


НОВИНИ
СФФУ@25.01.16, 00:01: "Рапсодия в бяло" - филм за театъра или театър за филма?
СФФУ@20.01.16, 11:01: Лицата на София Филм Фест за учащи - Бранимир Миладинов
СФФУ@14.01.16, 14:01: Най-доброто от българското и европейско кино само за учащи
Дом на киното@04.01.16, 00:01: Sofia MENAR стартира на 14-ти януари в Дома на киното
СФФУ@20.12.15, 16:12: Лицата на София Филм Фест за учащи - Амина Бадер
Дом на киното@07.12.15, 00:12: Филмови дни ЛУКС 2015 в Дома на киното
СФФУ@08.11.15, 17:11: 9 ноември - Международен ден за борба с расизма, фашизма, антисемитизма и ксенофобията
СФФУ@02.11.15, 17:11: „Урок“ за всички
СФФУ@01.11.15, 13:11: Били ли сте в Дивия запад?
Дом на киното@27.10.15, 17:10: Ивайло Христов представя БЪЛГАРСКИТЕ ФИЛМИ СЛЕД 2002 г.

 
 
   
   
Отказване от отговорност: Цялата отговорност е на авторите и Европейската аудио-визуална и изпълнителна агенция и Комисията на европейските общности не носят отговорност за каквато и да е употреба на включената в това издание информация.